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Taller:

Taller
Resonancias, representación y performance del cuerpo femenino Dinámica de movimiento en el baile Afro caribeño© con Awilda Sterling

La artista, bailarina y profesora puertorriqueña Awilda Sterling, quien será una de las ponentes principales en el I Congreso Internacional sobre el Caribe: El mito de la mujer caribeña, a celebrarse del 16 al 19 de noviembre en la Universidad Carlos III de Madrid ofrecerá un taller
intensivo de Danza en el Campus de Getafe para explorar el mito de la mujer caribeña a través de la religión y danza afrocaribeña.

Se explorará la construcción del mito de la mujer caribeña a través de la danza y las tradiciones religiosas de origen africano. Este título identifica un taller de baile basado en concepto original de la artista titulado Del Oricha a la orilla....Santos en Salsa! en el cual se trabajan algunos bailes de la tradición religiosa afrocubana que están presentes en éxitos musicales de la Salsa de los años 70’s y 80’s. Este taller se ha presentado con gran éxito en Europa, Estados Unidos, Centro y Sur América, Puerto Rico y otros países del Caribe desde la década de los 90’s.

Metodología:

El concepto está diseñado específicamente para trabajar con la dinámica del movimiento caribeño©, una técnica desarrollada por la profesora Sterling para estimular las capacidades individuales de ritmo y cadencia de sus participantes, con o sin experiencia previa en baile. De esta manera, los y las estudiantes podrán ejercitar sus cuerpos y aprender a distinguir, entender y explorar la construcción, representación y performance del cuerpo femenino en el caribe. Idealmente acompañará a la profesora Sterling un percusionista conocedor de los “toques” de las diferentes deidades afrocaribeñas. El taller constará de 6 horas repartidas en 2 días, más una muestra pública de las exploraciones corporales y estéticas dentro del taller. Además, invita a observadores, investigadores y profesionales interesados en las disciplinas interculturales caribeñas. El taller tendrá como máximo 18 participantes, cinco de esas plazas como becas para participantes inscritos en el  Congreso y recomendados por la Unidad de Igualdad y Mujer del Ayuntamiento de Getafe.
Fechas: 16 y 17 de Noviembre de 2009 y muestra del Taller: 18 de Noviembre. 18.00h. (luego de la conferencia de la profesora Atilda Sterling)
Lugar: Campus de Getafe de la Universidad Carlos III de Madrid.
Aula: Polivalente
Hora: 9:30- 12:30
Precio: 30€
Información, inscripción y reserva de plazas: convocatoria@yosoyelotro.org ó 300044832@alumnos.uc3m.es .
También puedes llamar: 610 030 202
Plazas libres: 13
Forma de pago: una vez inscrito te informaremos de cómo hacer el pago, que deberá abonarse antes del jueves 12 de noviembre.
El taller está abierto para toda la comunidad universitaria UC3M y aquellos inscritos en el Congreso


Organiza: Con el apoyo:

 

 

 

 

 

 

 

Awilda Sterling Duprey

 

Awilda Sterling Duprey es artista interdisciplinaria activa en Artes visuales, la actuación dramática de cine y televisión, el “Performance”,  la danza experimental y caribeña contemporánea e investigadora cultural independiente. Posee un MFA en pintura del Instituto Pratt en Nueva York. Se desempeña como profesora de Artes Visuales en la Escuela de Artes Plásticas de San Juan. Imparte enseñanza especializada en cultura afrocaribeña, y conferencias ilustradas en danza afro caribeña  por medio de su  taller Del oricha a la orilla….Santos en Salsa, un concepto original para el estudio cultural de Cuba y Puerto Rico a través de la música y el baile religioso y popular en la ciudad de Nueva York entre los años de 1975 - 1985. Su mayor pasión es el Caribe y sus expresiones culturales en evolución continua, razón que la ha llevado a viajar extensamente por la región con su trabajo en diversos intercambios profesionales. Ha trabajado en  Puerto Rico, EU, mayormente en la ciudad de NY.,  Centro y Sur América, además de Madrid y El Algarve, Portugal. Actualmente estudia el doctorado en Historia de Puerto Rico y el Caribe en el Centro de Estudios Avanzados, en el viejo San Juan.Sterling Duprey se  ha destacado en los siguientes proyectos documentales y cinematográficos en Puerto Rico:Burundanga (Poli Marichal);  La recién nacida sangre Mutantes (Juan Carlos García);  La taca diabólica y  Páramo(Bachillerato Dpto. de Comunicaciones, USC)  y Don Amor (Canal 13, Chile y WIPR, Puerto Rico). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Two-Day Master Class with the Jamaican Poet Lorna Goodison


Organized by YoSoyElOtro

 

During her visit to Madrid next November 16-19 as Key-Note Speaker at The I International Congress on the Caribbean: The Myth of the Caribbean Woman, the Jamaican poet, will offer a special Masterclass on Poetry writing.
http://www.yosoyelotro.org/cenglish.html

 

Structure and Methodology:

The Master Class will have the format of a two-day workshop, which will take place for four hours-with a twenty minute break-each day. Participants will be expected to write poems and to give and receive constructive feedback and to take part in a poetry reading at the end of the second day. This Masterclass is intended for Native English Speakers and for those who can fluently write and speak it.

 

Dates: Wednesday 18 and Friday 20 of November 2009.
Place: Asociación Cultural Yemayá. Calle Calatrava 16. Madrid. Metro: La Latina.
Time: 17.00-21.00 hours.
Participants: 12-15
Cost: 125€ for those who register before the 31st of October. 1st-13th November 150€.
Registration until Friday 13th November.
Interested participants please send your simplified CV plus a paragraph of intend in English to:
jesusdelvalle@yosoyelotro.org

Contact:

Jesús Del Valle
Project Manager
jesusdelvalle@yosoyelotro.org
www.yosoyelotro.org
658199014

 

Contents:

How to Enter and Exit a poem:

From breaking the door down to knocking softly. Abrupt departures, lingering goodbyes and walkgoods.


The Music in the Poem:

How to recognize when a poem wants to Swing, Scat, Rave Moan, Rock and Roll or Rocksteady.


Making sure the Armature is secure:

Ways to ensure that the poem is built upon a good solid frame.


Sudden Rightnesses:

How to be open to serendipitous happy accidents.


Paying mind to the poem:

How to detect when the poem is sending you signals as to where It wants to go, and what it wants to say.


No poet worth his or her salt goes for a walk listening to an iPod:

How to train yourself to hear the music of what happens.


Derek Walcott’s lemon:

To be explained during the workshop.


Tracing your Poetic Family Tree and being nourished by its Fruits:

How to identify the traditions that shape your poetic voice and making hem work for you.


Writing Your Poetic Manifesto:

This might take a lifetime, so why not start now? Participants will be expected to do in-class writing assignments and will Each have at least one one-on-one meeting to discuss their poetry with Lorna Goodison.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lorna Goodison (born 1947) is a Jamaican poet, a leading West Indian writer of the eneration born after World War II, currently dividing her time between Jamaica and Ann Arbor, Michigan, where she teaches at the University of Michigan. She was born in Kingston, Jamaica, one of nine siblings, and was educated at St. Hugh's High School, a leading Anglican high school in Jamaica and the Jamaica School of Art, before going to New York to study at the Art Students League. She had also been writing poetry since her teenage years; some early poems appeared anonymously in the Jamaica Gleaner. In her 20s, back in Jamaica, she taught art and worked in advertising and public relations before deciding to pursue a career as a professional writer. She began to publish under her own name in the Jamaica Journal, and to give readings at which she built up an appreciative audience. In the early 1990s, Goodison began teaching part of the year at various North American universities, including the University of Toronto and the University of Michigan. Goodison's most recent book is a memoir, From Harvey River (2008). She has published eleven collections of poems: Tamarind Season (1980), I Am Becoming My Mother (1986, winner of the Commonwealth Writers Prize, Americas region), Heartease (1988), Poems (1989), Selected Poems (1992), To Us, All Flowers Are Roses (1995), Turn Thanks (1999), Guinea Woman (2000), Travelling Mercies (2001), Controlling the Silver (2005), and Goldengrove (2006). Goodison has also published two collections of short stories, Baby Mother and the King of Swords (1990) and Fool-Fool Rose Is Leaving Labourin-Vain Savannah (2005). She has also exhibited her paintings internationally, and her own artwork is usually featured on the covers of her books. In 1999, Goodison was awarded the Musgrave Gold Medal by the Institute of Jamaica for her contributions to literature. Goodison describes poetry as "a dominating, intrusive tyrant. It’s something I have to do--a wicked force". Poet and literary scholar Edward Baugh says that "one of Goodison’s achievements is that her poetry inscribes the Jamaican sensibility and culture on the text of the world". Apart from issues of home and exile, her work also addresses the power of art to explore and reconcile opposites and contradictions in the Caribbean historical experience.

http://www.youtube.com/watch?v=3OFRVmC0doc
http://www.youtube.com/watch?v=06KElfBp6fE

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
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